Workshop 1: Muzische activiteiten

Vermits ik de eerste dag gemist had wegens ziekte, kon ik enkel deze nog meedoen. Je merkte soms wel dat dit de 2e dag was, omdat sommigen elkaar kenden van de vorige dag en elkaar ook opzochten.
De lesgeefster, Ines Vandoorne, legt uit dat je als LK muzische opvoeding ook een muzische grondhouding moet hebben.  Als LK dien je een muzisch klimaat te creëren.  Een muzische opdracht een open opdracht is, er is geen goed of fout (dat vind ik zo'n fijn gevoel... te weten of dat iets nooit fout kan zijn...).  Ze zegt er wel bij dat een muzische opdracht begrensd is.  Er moeten wel duidelijk afspraken gemaakt worden.  Je begrenst een muzische opdracht  door bv. een bepaald thema te kiezen, bepaalde materialen te gebruiken,  een bepaalde muzische taal, ...  Beschouwen, creëren, beleven, reflecteren, toonmoment enz... Al deze zaken herkende ik allemaal vanuit het 1e en het 2e jaar, dat gaf me wel een goed gevoel.

Beschouwen en creëren: Rond de 21 algemene doelen krijgen we ook nog een hele uitleg, maar dit was toch wat overrompelend.  Er waren zaken die ik herkende vanuit onze opleiding, maar toch moest ik het allemaal wat laten bezinken.  De vaktermen draaien om je hoofd.  Je herkent ze wel, maar soms was het even doordenken; wat was dat nu weer juist.  In ieder geval nog eens een opfrissing van gezien leerstof, vond ik.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten