maandag 19 december 2011

Mijn eigen Muzodag

Op 11 november ll. had ik vrijaf en deze dag vrijgehouden om alle materialen voor mijn stage te voorzien.  Mijn mentor had het thema 'Circus' opgegeven.  Vooral het materiaal om mijn stageklas aan te kleden én mijn klaspop wilde ik zeker afgewerkt krijgen.  Gelukkig had ik waardevolle assistentie van mijn eigen dochter (11 j.), die geregeld haar kritisch oog liet vallen op bepaalde ideeën.  Ook mijn moeder stak een handje toe, voornamelijk voor klaspop.
Ook al kan je niet vooraf plannen hoe creatief je zal zijn, het was in ieder geval een ervaring.  Hetgeen me zeker van deze dag is bijgebleven, is het feit dat we met ons drietjes dit alles hebben gemaakt.  De één inspireerde de ander en zo kwamen tot deze creaties.  Mijn zoontje (7 j.) wou 's avonds met het circus spelen, dus 'missie geslaagd', durf ik wel zeggen; het materiaal spreekt echt wel kinderen aan.  Dat was ook duidelijk toen ik het materiaal in de klas had opgesteld.  De kinderen wilden al snel alles inspecteren.  Ook het zoontje van mijn mentor stond elke morgen en avond naar het circus te gapen ;-).
Niet alleen de samenwerking, maar ook de creaties op zich, waren leerrijk; hoe je van een bepaald idee vertrekt en hoe dit zich tijdens de creatie verder ontwikkelt of een andere weg inslaat.
De kers op de taart was toch wel de geboorte van Leo De Leeuw, mijn klaspop.  Ik had al via het cursusmateriaal over de opmaak en het gebruik van een klaspop gelezen en ik wilde dit echt wel graag uitproberen. Tijdens mijn observatiedagen had mijn mentor een filmpje laten zien aan de LLN over het woordje 'doos'; dit woord hadden ze net aangeleerd.  Hierin hadden de LLN met een doos, een bek of mond gemaakt.  Met dit in mijn achterhoofd wilde ik een klaspop maken.  Ons mama had nog een oude tochtrol met een leeuwenkopje.  Dit hebben we helemaal stuk geknipt en met de stof- en lichaamsrestjes hebben we een nieuwe leeuw gemaakt! Stofjes op de doos geplakt en/of genaaid, oogjes doorgestoken, tanden aangemaakt, het lichaam, enz.  Plots besefte ik dat de leeuw geen staart had!  Een leeuw zonder staart!  We hadden geen stofjes meer over, omdat we alles zo verknipt hadden.  Dus besloot ik om mijn verhaal aan te passen.  In eerste instantie wilde ik de LLN vertellen dat Leo De Leeuw graag in het circus wou, maar dat de LLN hem alles moesten vertellen over het circus.  Op het einde (van mijn lessenreeks) zou hij dan mee mogen met de circusdirecteur die een quiz houdt en beslist dat de leeuw nu echt wel klaar is voor het circus.  Veel ben ik niet afgeweken van mijn oorspronkelijke opzet.  Ik heb eerder toegevoegd dat Leo De Leeuw geen staart heeft en daarom niet in het circus kan, daarbij komt dan dat hij niet zo veel weet over het circus.  Achteraf vond ik deze opzet dan eigenlijk beter, omdat je toch ook even stil staat bij diversiteit.
Even terug naar de geboorte van Leo: ons mama zei op een bepaald moment: ongelofelijk, hé, hoe de leeuw vorm begint te krijgen.  En dat was inderdaad zo!  In het begin zag ik niet direct in dat we van al die losse stukjes een leeuw konden maken.  Maar het is gelukt!  
Leo De Leeuw is een schatje.  Ik kan niet wachten naar de reacties van de LLN!


...Foto's!! Vergeten!  Écht gewoon zo bezig heel de tijd, dat ik er niet meer bij nagedacht heb om foto's te maken, tijdens het proces...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten