woensdag 21 december 2011

Toonmoment = muzomoment?

Oef, toonmoment is achter de rug.  Ik was zo nerveus.  Samen met Ilse had ik een aantal zaken voorbereid, maar toch.  Is het wel voldoende?  Hadden we niet beter zo of zo gedaan?  Waar moeten we allemaal aan denken?...  Duizend-en-één vragen, maar gelukkig is alles goed verlopen.  Wanneer we ook bij iedereen een kijkje mochten nemen, gaf ik mijn ogen goed de kost.  Eigenlijk niet alleen mijn ogen... ook mijn oren, mijn mond, handen, namen ervaringen op: luisteren naar de filmpjes, vragen stellen, luisteren naar de antwoorden, voorwerpen vastnemen, uitproberen (spelletjes, materiaal), enz.
Waar had ik dat nog gehoord... muzo is een proces van beschouwen en creëren... beschouwen... met al je zintuigen...
Tijdens mijn stageperiode was er op een avond ook een toonmoment in de school.  Spijtig genoeg kon ik niet langer blijven, omdat we 's avonds op de campus voor een monitoraat aanwezig moesten zijn.  Ik heb mijn mentor nog wel meegeholpen met het klaar zetten, zo had ik al een beetje een idee hoe zij het aanpakte.  De leerkrachten dienden het voorgaande thema te 'tonen'.  Bij haar was dat 'Herfst'. Het materiaal (kastanjes, eikeltjes, e.d., werkblaadjes en -bundels, e.d.), paddestoeltjes om op te zitten, echte bladeren van de bomen op de grond, een padje dat je kon volgen, foto's van de LLN aan het werk, ...  Even bekijken, toch even iets verleggen, ...  Mijn zintuigen draaiden op volle toeren.
Toonmoment toch ook een muzomoment, vind ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten